Elektromotor po opravě
BEZPEČNOSTNÍ OPATŘENÍ
- Před započetím práce na elektromotoru nebo manipulaci s ním se přesvědčete o jeho odpojení od sítě.
- Nikdy nepoužívejte elektromotor zapojený do sítě bez ochranných a jistících zařízení!
- Ochranná a jistící zařízení by se měla utvořit podle charakteristiky (výkonnosti) elektromotoru udávané na výrobním štítku a v souladu s platnými ČSN a předpisy.
- Zkontrolujte, zda elektromotor nebyl dopravou poškozen, volnost točení hřídele a zajistěte volný přístup vzduchu k chladící mřížce elektromotoru.
- Při umístění elektromotoru je nutno brát v úvahu prostředí, ve kterém má pracovat.
JIŠTĚNÍ
- Elektromotor musí být ve smyslu platných ČSN jištěn před zkratem a přetížením, popř. chodem na dvě fáze.
- Při volbě jističe (spouštěče) se řiďte hodnotami na výrobním štítku.
PŘIPOJENÍ ELEKTROMOTORU
- Pokud je na výrobním štítku uvedeno napětí 230/400V, resp.220/380V jedná se o trojfázový elektromotor, který se v ČR běžné síti (230/400V) zapojí do hvězdy (viz obr. 1) na napětí 3× 400 V resp. 3× 380 V. Změna směru otáčení hřídele se provede vzájemnou záměnou dvou libovolných fázových vodičů.
- Je-li na výrobním štítku uvedeno napětí 400 V resp. 380 V jedná se o trojfázový elektromotor, který se v ČR běžné síti (230/400 V) zapojí do trojúhelníku (viz obr. 2) na napětí 3× 400 V resp. 3× 380 V. V tomto případě lze po demontáži kovových propojek ze svorkovnice použít ke spouštění přepínač hvězda – trojúhelník. Změna směru otáčení se provede vzájemnou záměnou dvou libovolných fázových vodičů.
- Pokud je na výrobním štítku napětí 230 V resp. 220 V jedná se o jednofázový elektromotor, který se v ČR běžné síti (230/400 V) připojí na napětí 1× 230 V resp. 220 V. Schéma připojení ke svorkám, stejně jako změna směru otáčení, je vyznačeno na víčku svorkovnice.
- V případě jakýchkoliv nejasností nebo pochybností se obraťte na servisní opravnu.
MONTÁŽ ŘEMENICE
- Řemenice, spojky a jiné součásti nasazené na volný konec hřídele musí být dobře vyváženy, aby se motor nechvěl a nebyly poškozovány ložiska.
- Nasazované součásti se nesmí narážet násilně ,ale musí se nejprve nahřát např. v olejové lázni a poté lehce narazit. Řemen musí být napnut jen tolik, aby za chodu neprokluzoval. Příliš velké napnutí způsobuje nadměrné namáhání hřídele a ložisek.
Tagy: elektromotor, převíjení elektromotorů
Tento příspěvěk byl vložen v Sobota, Březen 27th, 2010 v 18:59 a spadá pod kategorii převíjení elektromotorů. Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.